Tålmodighed er en dyd. Også for en ByBonde.

Forspire/DenUrbaneHave

Et grønt køkkengardin af bønner. Her hos en nabo i gårdudvalget.

En irriterende sætning i mange af livets sammenhænge. Men særligt for en ByBonde som jeg lige nu – solen skinner, min næse har fået godt med farve (faktisk er den ildrød) og luften føles lun. Og det kribler SÅ vildt i fingrene for at sætte alle de mange grøntsager vi har forspiret ned i plantekasserne, samt med at få samtlige frø i jorden!

Men vent nu, siger de kloge. Der kommer måske nogle kolde nætter.

For pokker da.

Sidste år på denne tid var næsten samtlige frø i jorden, og på nær en enkelt bønne og radiserne så blev alt jo til noget. Om det var fordi vi såede for tidligt at de to vækster ikke blev en succes, er jo ikke engang sikkert, det kan jo også have været dårlige frø. (I kan godt fornemme at jeg desperat leder efter undskyldninger for at komme i gang, ikke?)

Forspire/DenUrbaneHave

Tænk sig når alle disse skønheder skal i jorden …juhuuu!

Omvendt kan jeg godt se, at med alle de planter vi har forspiret, og gået og nurset om som var de vores babyer, at det er som at lege kispus med vejrguderne hvis vi går for tidligt til værks.

Muld/DenUrbaneHave

2 ton muld. Måske liiiige i overkanten. Men meget lækkert at få ny næring i kasserne.

Derfor bruger vi tiden på at forberede plantekasserne, og alle de andre praktiske gøremål. Der er blevet tilføjet noget rigtig god muld til de eksisterende kasser, og de nye ekstra kasser er blevet foret med havedug og fyldt med muld. Der er blevet luget, klippet og kasseret. Der skal males.Planteskilte gøres klar. Vi har købt grej. Og så har vi faktisk flyttet alle kasserne til en midlertidig placering, da der skal laves ny belægning der hvor urbanhaven står. Helt hvornår det bliver ved vi ikke, men nu står det i hvert fald klar, og da vi så det tomme uden roserne, plantekasserne og krukkerne, blev jeg mindet om hvorfor jeg fik idéen til netop at placere urbanhaven dér – udover at det er gårdens mest solrige plads, det ser simpelthen forfærdeligt ud med huller i belægningen, en belægning der er vind og skæv. Så det bliver SÅ godt med fortovsfliser, og en reel belægning under vores højt elskede byhave!

Klargøring/DenUrbaneHave

Der ser noget så tomt ud, uden de røde roser som sidste år dannede baggrund for urbanhaven…

Og apropos klargøring, så vil jeg også i dag bruge lidt tid i haven. Jeg kan simpelthen ikke lade være. Kan du heller ikke nære dig?

God arbejdslyst i køkkenhaven, uanset om du har den i din vindueskarm, på friland, i plantekasser eller på altanen!

Klargøring/DenUrbaneHave

Skriv en kommentar